top of page
  • Szerző képefashiondiffusion

Hermés: mi van a sálakon túl?

Vannak azok a designer márkák, melyeket szinte mindenki ismer, hiszen számos alkalommal találkozunk velük a mindennapok során. Sokunk számára ismerős lehet az a szituáció, amikor szóba kerül egy bizonyos high fashion márka és lenyűgözve, teljes szakértelemmel és meggyőződéssel áradozunk egy-egy méltán kiemelkedő darabjukról. De vajon tényleg ismerjük-e azt a márkát, vagy csak bizonygatjuk? A Hermés is egy ilyen brand, amelyet mindenki ismer, hiszen kinek ne jutnának eszébe azok a csodálatos selyem sálak.. de vajon mi a valódi története?



A Hermés 1837 óta, nemzedékről nemzedékre elégíti ki a vásárlók igényeit. A szabadság és a kreativitás mellett rendkívül érzékenyen tekint a társadalom változásaira és szükségleteire. Az utazás 1837-ben Párizsban kezdődött, amikor Thierry Hermés megnyitotta hámgyártó műhelyét. Kezdettől fogva tökéletesen értette és átlátta, hogy a modern, hemzsegő város társadalmának valami könnyedségre és letisztultságra, egyszerűségre van szüksége. Hámjai a diszkrét finomságot és a kitartást testesítették meg. Fia, Charles Émile Hermés később átköltöztette a műhelyt és nyitott egy üzletet a Faubourg Saint-Honoré 24-be, ahol már méretre készültek a hámok és a nyergek. A két világháború közötti időszakban gyökeresen megváltozott az életmód, és Émile vezetésével a gyerekcipőben járó divatház új babérokra tört. A Hermés ekkortól már olyan tárgyakat kínált az érdeklődőknek, amelyek még inkább kielégítették a társadalom igényeit. A nyergektől a hámokon át már egészen a bőráruig terjedt a kínálat. Émile rendkívül nyitott volt a világra, utazásai során gyűjtötte az inspirációt az új ötletek megvalósításához. Egyik kanadai útja során lenyűgözte az amerikai katonai járművek záródási rendszere, amelyet egy cipzár segítségével működtetnek, így ezt 1922-ben beépítette a cég új darabjaiba is. 1925-ben megalkották az első férfi konfekcióruházatot, a golfkabátot. 1927-ben vezették be az ékszereket majd nem sokkal később órákat, illetve a szandálokat is árusítani kezdték, hogy kiegészítsék a vásárlók megjelenését. 1937-ben, Émile Hermés veje, Robert Dumas által készített sorozat első darabjaként megszületett a híres selyemsál. Az 1940-es évek végétől a ház elhíresült a nyakkendőiről is, ugyanis amikor az úriemberek előtt Cannes-ban megtagadták a kaszinóba való belépést, ők felkeresték a Hermést, hogy megtalálják a tökéletes nyakkendőt annak érdekében, hogy outfitjük teljessé váljon, így a cég a nagy érdeklődésre való tekintettel elkezdte legyártani ezeket a darabokat.

Émile lányos apukaként egyik vejének, Robert Dumasnak adta át a céget, aki 1951-ben vette át apósától a vezetői posztot. A ház számos sikeréért volt felelős, többek között az első selyemsálért, a Kelly táskáért, melyet Grace Kelly tiszteletére neveztek el, illetve a Chaîne d’ancre karkötőért, melyhez egyik normandiai látogatása során ott kikötött hajók láttán kapott ihletet. A kirakatokat az 1960-as évektől Leïla Menchari csatlakozott a csapathoz és ettől kezdve egészen 2013-ig ő tervezte a kirakatokat, akkortól pedig Antoine Platteau díszlettervező vette át ezt a feladatkört. 1967-ben a magyar származású francia stylistot, Catherine Karolyit bízták meg a női ruhatár szervezésével, aki egészen 1980-ig a divatháznál dolgozott, az ő nevéhez fűződik az első women’s ready-to-wear kollekció, illetve neki köszönhető többek között a híres H csat is.

A Kelly táska

1973-ban jelent meg a Le Monde d’Hermès folyóirat első száma Németországban, később pedig Franciaországban is. Mostanra több, mint 10 nyelvre fordították le.

1978-tól Robert fia, Jean-Louis Dumas vette át a Hermést, és forradalmasítani kezdte. Rendkívül nyitott és érzékeny volt minden kultúrára és ami azzal kapcsolatos. Változatossá tette és felhelyezte a divatházat a világtérképre. Olyan egyedi szakértelmen alapuló munkákat fogadtak el, mint például az óragyártás, vagy a cipőgyártás John Lobb csizmadiakészítő vezetésével. 1984-ben megszületett a Birkin táska, mely Jean-Louis Dumas és Jane Birkin színész- énekesnő véletlen találkozásának az eredménye egy Párizsból Londonba tartó járaton, melynek következtében Dumas megalkotta a színésznő tökéletes táskáját: elegáns és praktikus, ideális akár nappali, akár estélyeken való használatra. A Hermés rohamosan fejlődött, világszerte nyitottak új üzleteket, 2000-ben New Yorkban, a Madison Avenue-n nyílt meg a Maison Hermés, majd 2001-ben Japánban, illetve egy évre rá Koreában is új üzletet avattak fel.

1992-ben a Faubourg Saint-Honoré 24. első emeletéről a bőrműhelyt átköltöztették a Párizs melletti Pantinba, így világosabb és tágasabb munkatelepet biztosított a dolgozóknak. A műhelyt 2013-ban bővítették tovább.

2005-ben Jean-Louis Dumas fiát, Pierre-Alexis Dumast nevezték ki a divatház művészeti igazgatójává, aki jelenleg is felel a márka működéséért. A kreativitásra még nagyobb hangsúlyt helyezett, egyesítették az innovációt és a képzeletet. Bővítette a divatház know-how-ját, 2010-ben kiegészítette az ékszer részleget az első Haute Bijouterie kollekcióval, a következő évben pedig először dobtak piacra lakberendezési tárgyakat és tapétákat. 2015-ben elindult egy kezdeményezés az Apple-lel is. 2019-ben a Hermés aláírt egy divatpaktumot, melyben megegyeztek többek között az éghajlatváltozás megállításáról illetve az óceánok védelméről. A legkiválóbb anyagokkal való kísérletezés, a kutatás, az innováció, illetve a kivételes know-how átadása és folyamatos frissítése vezérli az Alexis Dumas által megjelölt művészeti irányt. 2020-ban a márka elindította a Beauty vonalat, melynek első szakasza a Rouge Hermés, amely összhangban van a ház értékrendjével és ötvözi a magas színvonalat, az etikát és az esztétikát a fenntartható megközelítéssel.

Kép forrása: Hermés.com

A Hermés 1837 óta hű maradt eredeti kézműves múltjához és humanista értékeihez. Az egyedi tárgyak megtervezése és kivitelezése a márka történetének egyik központi eleme az elejétől fogva, ma is vállalnak különleges megrendeléseket, hogy teljesítsék az ügyfelek egyedi igényeit. Minden kollekciónál megújul a formaszókincs, a színpaletta, illetve az anyagkombinációk. A céljuk, hogy nem csak kortárs, hanem szép és időtálló darabokat hozzanak létre. Ehhez hasonlóan nincs két egyforma kirakat sem, ez is tükrözi az egyes üzletek egyediségét szerte a világon. A márka a kreatív szabadság légkörében dolgozik, minden évben egy olyan téma által vezérelve, mely az egész divatházat mozgásban tartja és táplálja, illetve minden egyes ágazat konkrét lépéseket tesz a környezeti hatások visszafogása és korlátozása érdekében.


Az egyik üzlet kirakata

(Forrás: https://www.hermes.com/us/en/story/271366-six-generations-of-artisans/) A kezdetek óta családi kézben lévő, független és társadalmilag felelős márka elkötelezett amellett, hogy a gyártása nagy részét Franciaországban tartsa és megőrizze szakértelmét. Elkötelezettek továbbá a társadalmi értékteremtés iránt, a Hermés igyekszik ösztönözni a fenntartható növekedést Franciaországban és külföldön egyaránt, amely elsősorban a munkahelyteremtésben nyilvánul meg. A márka Franciaországban 43 telephelyen, ezen belül pedig 17 bőrműhelyben gyártat. Ez a hatalmas hálózat további 12 gyártóval és nagyjából 306 üzlettel egészül ki más országokban, például Svájcban, Olaszországban, Vietnámban, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában illetve Ausztráliában. Egyes telephelyeken képzési központok alakultak, ahol a kézművesek a különféle fogyatékkal élők számára tanítják meg a gyártási eljárásokat.

A divatház számára ma is fontos az alkotás szabadsága, az innováció, hogy egyedülálló, hasznos, elegáns és az idő próbáját kiálló darabokat dobjanak piacra, mindezzel tovább örökítve a Hermés egyediségét. A kollekciókat folyamatosan gyarapítják, és a divatháznak továbbra is kimeríthetetlen az inspirációs forrása.

Források:



6 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page