top of page
  • Szerző képeBaltigh Rozina

Lázadó egyediség a Sorgina kiegészítőiben – interjú Horváth Renátával


A Sorgina márka megálmodójának, Horváth Renátának a munkáiban az a legfontosabb, hogy minden kézzel készüljön. Nincsenek sablonok, Pinterest-ről letöltött minták, mindent a saját kezével fest és szerkeszt meg. Még az eszközök közül is van olyan, amit ő csinált, például a bőrlyukasztó gépét. Ez azért fontos, mert egy olyan márkát akart mindig is, ami az egyediséget képviseli. Egy individuális társadalomban fontos az, hogy a külsőnk ne legyen ugyanolyan, mint a másiké. Azt vallja, hogy ettől is érezzük magunkat egyedülállónak. A Sorgina kiegészítők épp ezt szeretnék megerősíteni. Ennek az az eszköze, hogy nincs tömeggyártás, a gesztusszerű festést sose lehet kétszer ugyanúgy megcsinálni. Természetesen lesznek olyan darabok is, amit kis szériában lehet gyártani, de a Sorgina esszenciája ezekben a darabokban van.

-Miért döntöttél úgy, hogy kiegészítőket szeretnél tervezni?

Ennek két oka van. Az egyik, hogy én magam is mindig úgy öltözködöm, hogy a kiegészítőkön van a hangsúly. Mindig basic ruhákat veszek fel extrémebb kiegészítőkkel. A másik ok pedig egy szakmai dilemma volt. Alapvetően én ruhával vagy jelmezzel foglalkoztam mindig, de sajnos az évek alatt azt tapasztaltam, hogy nagyon meg kell alkudni a ruha viselőjével, ami természetesen teljesen normális. Viszont az én tervezői attitűdömben lett egy nyomás. Ezt a nyomást úgy oldottam fel magamban, hogy átpártoltam a kiegészítők felé, amik mélyen belül mindig is jobban izgatták a fantáziámat.

-Milyen táskák és ékszerek megjelenésére számíthatunk tőled? Mi lesz a fő jellegzetessége a munkáidnak?

Biztos vagyok benne, hogy rengeteg fekete darab lesz, főleg az elején. Sosem terveztem harsány színekben. Egyelőre főleg oldaltáskák és fülbevalók, ez lesz az első szegmens. Táskák terén annyi biztos, hogy nem az elegáns vonalat fogom képviselni. Letisztult formavilágú, viszont valami részletben izgalmas darabokat szeretnék a nagyközönség elé tárni. A legfőbb anyag, amivel dolgozom a bőr, de a körülöttem lévők javasolták, hogy készítsek pár darab táskát olcsóbb alapanyagból is, hogy közelebb kerüljenek a designhoz olyanok is, akiknek egy bőr táska túl drága lenne. A célom mindenképp az, hogy megszeressék az emberek a nem tömeggyártott darabokat.

-Melyek az általad képviselt legfontosabb szempontok egy táskában vagy ékszerben?

A már többször emlegetett egyediség. Látszódjon egy darabon, hogy ez nem fast fashion, ezt egy ember minden tudását belevetve készítette el. A másik dolog a funkció, főleg táskáknál. Nagyon nem szeretem és remélem nem is fog kikerülni a kezem alól olyan táska, aminek nincs tartása. Számomra egy táskának kell, hogy legyen tartása akkor is, ha az ember hátán van, vagy ha leteszi az asztalra, nem folyik szét, nem áll úgy az ember hátán, mintha azt odavágták volna. Legyen benne anyag, amikor megfogja az ember, érezze, hogy nem két foszlós rétegű valamiből készült.


-Az első fülbevaló kollekciódnak a STONE nevet adtad. Miért pont erre esett a választásod?


Ez nem egy tudatosan megtervezett történet, inkább egy bensőséges pillanat eredménye. Amióta elkezdődött a COVID második hulláma, elkezdtem azon gondolkodni, mivel indítsam el a márkát. Az én tervezői folyamatom mindig nagyon megtervezett, kiszámolt volt, nagyjából az életemet is így éltem. Viszont a járvány és a bezártság miatt volt idő kicsit filozofálni azon, hogy miért alakult ki bennem ez a tervezői kényszer, miért nem csinálok valami kicsit randomizáltabb dolgot. És itt jön a leggiccsesebb rész: elkezdtem nézegetni kicsit nosztalgikusan a külföldről utazásaim során összeszedett köveket, és bevillant, hogy a természet se számolja ki pontosan, hogy hogyan csiszolja ilyen változó formájúra és mintájúra a köveket. Elgondolkodtam azon, hogy mi lenne, ha én is csinálnék pár fülbevalót szabad kézzel megrajzolva, kivágva, és azt a formát nem lekövetve még egyszer. Ebből lett az első pár darab, amit elneveztem STONE-nak. De ezen kívül még két másik kollekciót is készítek, ami bemutatásra vár.

-Sok tervezőnek elsődleges, hogy alkotásai egyediek legyenek, ha ránézünk egy-egy termékére, tudjuk, hogy azt ő készítette. Ez szinte elvárás is a divat világában. Mégis felmerült bennem a kérdés, hogy mit gondolsz, hazánkban az embereknek az egyediség vagy a tömegbe való beolvadás a fontosabb? Miért lényeges, hogy egyedi darabokat készíts, és ezzel individualitásra bíztasd a vásárlóidat?


Individuális társadalomban élünk, valahol mindenki szeretné az egyediségét, a belső gondolatait kivetíteni a külsejére. Nem muszáj ezt extrém módon, mindenki, ahogy azt szeretné saját életéhez igazodva. Persze, ha valaki introvertáltabb, annak ez máshogy lesz fontos. Mindenki szereti, ha nem olvad be, én ezt így látom. Ami viszont fontos, hogy ezt a készséget a fast fashion elnyomja, mert a divatot sokkal érzékenyebben lehet használni annál, minthogy ugyanazt a pólót pirosban vagy zöldben veszem föl. Mindenki merjen viselni valami mást a megszokottól. Ezt szinte lázadásként éltem meg mindig is.

-Van valami, amit még szívesen elmesélnél magadról vagy a márkádról?

Talán a névválasztásról mesélnék még. A Sorgina név és főleg a logó ennek a márkának azt a mondanivalóját erősíti, amit eddig is kifejtettem. A Sorgina logó gyakorlatilag az én kézírásom. Többször felmerült bennem, és a körülöttem lévők is mondták, hogy nem lesz jó, mert most a letisztult, minimalista logó a divat. Aztán a már említett lázadó felébredt bennem, mert pont ez a lényege a márkának, hogy a darabok kézzel készülnek, nem egy patikamérlegen kiszámolt design, amit tömegesen nyomtatnak ki, és varrnak rá mindenre. A termékeimen a logó minden esetben kézzel lesz ráírva a darabokra. Ezzel is erősítve a márka esszenciáját.



Fotók: Bocz Bálint

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page