top of page
  • Szerző képeTóth Kriszta

"Vonzanak a szép és esztétikus tárgyak..."-Németh Franciska ékszertervezővel beszélgettünk


Tengerpart, ásványok és üveg málnák; Németh Franciska ékszertervező alkotásainak központi elemei, melyekbe mindenki szerelmes lesz első látásra. Kifinomult, de mégis izgalmas darabokat csodálathatunk meg a különböző kollekcióiban. Ha érdekel titeket, hogyan ihletik meg az anyagok Franciskát munka közben, akkor olvassátok el a vele készített interjúnkat.


Érthető, hogy nőként szereted a finom ékszereket, de honnan az ötlet, hogy te magad is ötvös és ékszertervező legyél?

Sok minden mutatott arra, hogy egy napon majd kézzel készült ékszerekkel foglalkozom majd, de csak a művészettörténet szak elvégzése után kristályosodott ki, hogy ezt akarom csinálni. Kiskorom óta jártam rajzszakkörökre, kerámiaszakkörre, ügyesen alkottam, és nagyon élveztem a tervezgetést-kivitelezést, igazából ezeknek a logikus folyománya, hogy most is így érzem jól magam. Az aranyművességben és az ékszerek készítésében megtaláltam minden olyan dolognak a kombinációját, ami örömet okoz nekem.

Kagylók, ásványok, apró málnák; honnan meríted az inspirációt a kollekcióidhoz?

Vonzanak a szép és esztétikus tárgyak, ez a vezérlő elv az ékszereimben is. Az apró, tökéletlen kagylóformák felidézik bennem a tenger és napsütés hangulatát. A drágakövek és ásványok fantasztikus színekben és textúrákban elérhetőek; önmagukban is gyönyörűek, így órákra el lehet veszíteni engem egy-egy ásvány vásáron. Azt vettem észre, hogy egyre jobban kedvelem a játékos és vidám, kicsit komolytalanabb alapanyagokat és formákat is; és nem találkoztam még olyan emberrel, akit ne bűvöltek volna el ugyanígy például az üveg málnák.

Milyen anyagokkal szeretsz dolgozni? Volt olyan darab, aminek kifejezetten kihívás volt a kivitelezése?

Nemesfémekkel szoktam dolgozni, ezüsttel és arannyal. Nagyon szeretem a csak ezüstből készült letisztult ékszereimet, mint a duci hold fülbevalóm és a dundi ezüst gyűrűm. Legtöbbször pedig az ásványos és drágaköves fülbevalóimat keresik, melyekhez nyers, vagyis nem csiszolt ásvány darabokat használok. Ezeket az ékszereket az alapanyag öntésétől kezdve az utolsó pirit darab felviteléig én készítem. Mindegyik különböző; ősszel elkezdtem kísérletezni egy még színesebb colorblock verzióval is, amiket szintén nagyon jól fogadták a vásárlóim. Több olyan darab is volt, amit kihívásnak éltem meg, de szeretem magamban, hogy nem adom fel és ha nem is előbb, hanem utóbb, -egy kis dühöngés után- de elkészülnek az ékszerek. Volt olyan nagyméretű brossom, amihez több mint száz apró ezüst virágot kellett készítenem és frusztrált, hogy lassan haladok, de tudtam, hogy szép lesz a kész ékszer. Amit sokkal nehezebben tűrök, az a monotonitás. Nehezen mélyedek el olyan vissza-visszatérő részfeladatokban, amik már nem okoznak kihívást, de próbálom kordában tartani az eljárkálós-elmerengős természetemet, és amíg haladnak a dolgok, nem vagyok túl szigorú magammal.


A tervezés során először vizualizálod a kollekció darabjait vagy inkább anyagot választasz miből épüljön fel?

Legtöbbször anyagból kiinduló tervezéseim vannak, ilyenkor elsősorban az alapanyagra koncentrálok, és olyan ékszert igyekszem hozzá létrehozni, ami legjobban illik a karakteréhez vagy a legelőnyösebben mutatja be azt. Ezekhez ritkán szoktam leülni és rajzolni; mindig máshol jön az ihlet: metrózás, sorban állás. Esti filmezés közben le szoktam skiccelni néhány dolgot, hogy emlékezzek rájuk, utána ezeket modellezem, és kiszanálom azokat, amik nem tetszenek élőben.

Inkább az egyéni megrendeléseknél jellemzőbb, hogy a közösen kitalált ékszerhez kell keresni a tökéletesen passzoló anyagokat. Ez is érdekes és tanulságos kutatómunka szokott lenni, ami gyakran olyan területekre is elvisz, ahová magamtól később jutnék el.

Vicces módon néha olyan is van, hogy szó szerint megálmodok ékszereket, ilyenkor viszont bármi ér!

Van olyan kollekciód, amihez valami számodra kedves emlék köthető?

Az első lezárások bizonytalan hangulata tavaly tavasszal rám is kihatott és kisebb alkotói válságba kerültem. Nem nagyon volt kedvem és lehetőségem dolgozni, új kollekciót tervezni pedig még annyira sem. Véletlenül találtam rá a bolgár Petrovna Lampwork üveg gyümölcseire, és azon belül is a málnáira, amik annyira gyönyörűek, vidámak és életszerűek voltak, hogy rögtön jobb kedvem lett, és tele lettem új tervekkel is. Azonnal írtam nekik levelet és nagyon gyorsan válaszoltak! Azóta is e-mail kapcsolatban vagyunk, még a kisállatainkról is szoktunk képet cserélni.

Alig vártam, hogy megérkezzenek Várnából a megrendelt próba málnák és tényleg olyan tökéletesek voltak élőben is, mint a képeken; öröm őket fotózni vagy kézbe venni. A kezdő kollekciót nagyon jól fogadták a vásárlók, azóta pedig több kör is lement belőlük. Még mindig jókedvvel tölt el ezzel az alapanyaggal dolgozni és több másik termékükre is szemet vetettem már.

Vállalsz egyedi megrendeléseket is? Ha igen, hogy kell elképzelni a közös munkát a vevőkkel?

Vállalok, igen! Az elkészült ékszereim nagyjából egyharmada egyéni megrendelés, bár igaz, hogy ezekről ritkábban posztolok. Különböző igényekkel érkeznek hozzám a megrendelőim; van, aki teljesen rám bízza az ékszer tervezését és elkészítését és van, aki precízen és pontosan tudja mit szeretne. Nagyobb kihívás más ötleteit pontosan megvalósítani és egy olyan középponton találkozni, ami mindkettők ízlésének megfelel. Éppen emiatt azonban gyakran érdekesebb és teljesen más energiákat igényel, mint egyedül dolgozni. Jó fej megrendelőim vannak, akikkel szép és igényes darabok születnek a közös munkából. Gyakran kérnek tőlem születésnapra vagy esküvőre ékszert és nagyon értékelem azt is, amikor valaki saját magát ajándékozza meg. A másik nagy csoportot a jegygyűrű és karikagyűrű megkeresések jelentik, ez az egyik legintenzívebb és legkielégítőbb része a munkámnak.


Hol lehet megcsodálni élőben is a munkáidat?

Jelenleg a Garden Studióban vásárolhatóak meg az ékszereim, illetve a műhelyben én is nagyon szívesen megmutatom, miken dolgozom épp. Szoktak élni a vásárlóim ezzel a lehetőséggel és mindig jó velük élőben is találkozni.

Mit tanácsolsz azoknak, akik szívesen megismerkednének ezzel a szakmával? Hogyan vágjanak bele?

Tájékozódjanak, érdeklődjenek ötvösöknél vagy az iskolák honlapján és olvassanak alaposan utána a szakmának. Több irányban el lehet indulni; hozzám az illett, hogy iskolarendszerű képzésben a Práter utcai iskola hároméves (2 év alap fémműves, 1 év ráépülő aranyműves) OKJ-s képzésén tanultam, de nem mindenkinek ez a megfelelő út! Rengeteg kitartásra lesz szükségük és az sem a világ legnagyobb tragédiája, ha végül nem a szakmában helyezkednek el, vagy csak maguk örömére készítenek ékszereket. Fantasztikusan érdekes hely egy ötvösműhely; kézzel készíteni valamit jó érzés, szóval hajrá hozzá!

Bár most a járványhelyzet miatt nehezebb tervezgetni, de mik a terveid a jövőre nézve? Van valami nagyobb kitűzött célod az elkövetkezendő 5 évben a márkád fejlődésével kapcsolatban?

Van nagyobb kitűzött célom a márkával, de kicsit babonás vagyok ilyenekben. Egyelőre hálás vagyok, amiért szeretik az ékszereimet és keresik az alkotásaimat. A következő időszakban 2-3 kollaborációban is részt veszek és nagyon várom a korlátozások feloldását is, hogy végre emberek között lehessünk újra.




A képeket készítette: Dombóvári Judit



Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comentarios


bottom of page